
(Budapest, 1885. február 18. - Budapest, 1918. december
16.)
szobrász, ötvös, éremművész
Beck Ö. Fülöp öccse.
1901-1903 között bronzműves, fémdomborító- és cizellőrtanonc volt Vandrák
László műhelyében, közben az Iparművészeti Iskola esti tanfolyamát látogatta.
Ötvös szakon végzett 1905-ben.
1905 szeptembere és 1909 februárja között állami ösztöndíjjal beutazta
Európát.
1906 májusától tíz hónapon át dolgozott a szecesszió egyik központjában,
a darmstadti művésztelepen J. M. Olbrich mellett, majd hosszabb időt töltött
Münchenben A. Hildebrand tanítványának, Georg Roemernek a műtermében.
Itt ismerte meg a hildebrandi szobrászat-felfogás elméletét és gyakorlatát,
valamint látta 1908 decemberében Hans von Marées hagyatéki kiállítását.
Mind Olbrichról, mind Marées-ról forrásértékű cikket írt, akárcsak Meštrović
1910-es bécsi kiállításáról. Bár ötvöstárgyaival aranyérmet nyert az 1906-os
milánói nemzetközi kiállításon, müncheni éveiben elhatározta, hogy szobrász
lesz.
1909 februárjában jött haza. Kapcsolatba került a szellemi élet progresszív
köreivel, a Nyugat íróival és a későbbi Nyolcak festőivel.
1911-ben és 1912-ben meghívottként részt vett kiállításukon. Az első alkalommal
érmeket és portrékat mutatott be, amelyeket a kritika egyértelmű elismeréssel
fogadott, ettől kezdve a modern magyar szobrászat nagy ígéreteként tartották
számon.
1912-ben készült el a budapesti Schiffer-villa, a magyarországi késő szecesszió
reprezentatív műve. A hall szobrászati díszítésében Fémes Beck Vilmos
főműveit alkotta meg (kút bronzfigurákkal, márvány virágtartó medence,
domborított vörösréz virágváza).
1913-ban részt vett a Művészház Nemzetközi Posztimpresszionista kiállításán,
többek között Archipenko társaságában. Archipenkóról írt kritikája kuriózum
a művész recepciótörténetében.
1914-ben bevonult katonának, négy évet töltött a fronton. Az I. világháborúból
betegen tért vissza, az ott szerzett betegségébe halt bele 33 éves korában.
Emlékkiállítását 1923-ban rendezte meg a budapesti Belvedere, 1985-ben
pedig a székesfehérvári Szent István Király Múzeum. Ötvöstárgyai közül
csak néhány ismert fotókról. Rajzokon és érmeken kívül kimutatható szobrainak
és domborműveinek száma harmincegy. Belőlük ma tizenkilenc lelhető fel,
ezek főleg portrék és aktszobrok, valamint az egykori Schiffer-villa márvány
virágtartó medencéje.
Barátait, a magyar irodalmi és művészeti élet kiválóságait örökítette
meg portréin (Kaffka Margit, 1913; Schöpflin Aladár - mindkettő Budapest,
Petőfi Irodalmi Múzeum; Kenczler Hugó, Magyar Nemzeti Galéria és Székesfehérvár,
Szent István Király Múzeum; Tersánszky Józsi Jenő, 1910; Férfiportré [Tihanyi
Lajos?], 1910 - mindkettő Magyar Nemzeti Galéria), amelyek kitűnnek a
korban szokatlan verista megformálásukkal.
Modernségével kiemelkedik közülük a Tihanyi-arcképnek feltételezett Férfiportré.
A fej tömör szerkezeti egységén belül egy kvázigeometrikus formai redukció
érvényesül, de úgy, hogy a karakteres arcvonások szinte kalligrafikusan
élesek. Érmei között önálló egységet alkot az a negatívba vésett, hat
darabból álló sorozat, amelyet a Nyolcak 1911-es kiállításán mutatott
be. Az ülő, térdelő, lehajló, álló, táncoló nőalakok dekoratív mozdulatai,
a test és a végtagok elrendezése kiszámított és szigorúan komponált, dinamikus
ellentétet alkotva az érem formájával.
Aktszobrai (Madaras nő, 1912; Kalászt tartó; Női akt, Magyar Nemzeti Galéria
és a Táncosnő, Budapesti Történeti Múzeum Fővárosi Képtár) a test kifinomult,
irreális mozdulatával egy-egy lélekállapot hordozói. Test és lélek összetartozásának
legszebb megjelenítése az egykori Schiffer-villa [Bp., VI. ker., Munkácsy
M. u. 19/B., ma a Vám- és Pénzügyőr Múzeum épülete] halljának kútkompozíciója
volt.
Fémes Beck Vilmos két figurájában lecsendesül a századfordulós Ádám-Éva
(Emberpár) ábrázolások bűntudattól vagy erotikától áthatott szenvedélyessége.
Mozdulatuk fájdalmas alázatossága, szinte szakrális jellege eltávolítja
őket a reális élethelyzetektől, így válnak a férfiban és nőben megtestesülő
emberi létezés kifejezőivé. (A szobrok ma a Magyar Nemzeti Galériában
MNG, ill. a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban láthatók.)
Fémes Beck Vilmos a századforduló művészetének nagy kérdésére kereste
a választ, amelyet Marées-ről írt cikkében a "természetlátás" és a "képlátás"
különbségeként határozott meg. A szenzuális és a racionális formaalkotás
között feszülő ellentétet a késő szecessziós stilizálás szellemében oldotta
fel.
Elek Artúr: Fémes Beck Vilmos
A maga erejével eltelt ifjúságnak minden szertelen indulata
fölviszketett benne. Öröm telt abban, ha felebarátait meghökkentette paradox
beszédével. A nyárspolgárok megrökönyödésére pályázó kihívó kedve azidőbeli
művészetében sem tagadta meg magát. Szántszándékos túlzással torzította
el arcképszobrain az élő minta arányait. Kedve telt benne, ha a jámbor
filiszterek elszörnyülködtek merészségein. Ilyenféle kedvének alkotása
az első vert plakettje is. Az Éremkedvelők Egyesülete számára mintázott
meg kör alakú síkba egy térdeplő női aktot, de úgy, hogy az alak arányait
mértéktelenül megtúlozta és hogy az idomok megformálásával önkényesen
bánt el. Csak kevesen éreztek rá az eltorzítottnak ható emberi alakban
egy igazi művészlélek térkitöltő képzeletének más tömegegyensúlyozó tehetségének
fényes próbájára.
(Nyugat, 1919 / 2. szám)
|